” Hej alla Familjerådgivnings kollegor ute i landet. 😊
Jag har en fråga till er ang hur ni handskas med Coronaläget nu när det blir värre.
Vi här i Uppsala har efter att de särskilda restriktionerna kom i slutet av oktober, blivit uppmanade att inte ha fysiska besök med våra klienter i våra lokaler.
Vi har också blivit uppmanade att absolut INTE använda Skype, Teams eller Zoom då vår kommunjurist tolkar lagen så att det skulle kunna riskera vår särskilt stränga sekretess.
Varvid vi nu i flera veckor enbart kunnat ha kontakt med våra klienter/besökare via vanlig telefon.
Vår kommun har nu skaffat ett Pilot projekt som heter Inira där man bjuder in personer och där man som både Familjerådgivare och klient måste logga in med bankID.
Tyvärr är detta system inte bra varken i bild eller ljud kvalité.
Jag är mycket nyfiken på hur Ni andra i landet klarar av att möta upp Era klienter/medborgare i dessa särskilt svåra Corona tider???
Mycket tacksam för svar
Varma hälsningar
CARIN OLIN
Familjerådgivare”
Hej!
I Norrköping har vi uppdraget att fortsätta arbeta på samma sätt som vi gjort sedan i mars i år; med fysiska möten, hålla avstånd, tvätta händerna, använda handsprit samt med krav om att våra besökare och vi familjerådgivare ska vara symtomfria.
Digitala möten har hittills inte efterfrågats av paren.
Vi tar gärna del av er andras juridiska information angående säkerhet och sekretess i de digitala verktygen utifrån familjerådgivningens speciella lagstiftning.
I Jämtland fortsätter vi också med fysiska möten på plats men med ett utökat säkerhetstänk med ökat avstånd i väntrum och besöksrum, handsprit, infolappar och liknande. Östersunds kommun som vi är anställda av har införskaffat programmet “Säkra videomöten” för att vi ska kunna ha säkra samtal via länk med inlogg via Bank-id då “Teams” klassades som osäkert av kommunjuristerna ur sekretessynpunkt. Vi har inte testat annat än i enstaka fall då besökarna inte efterfrågat det i någon större utsträckning och vi inte heller marknadsfört det. För oss känns det som en bra plan B att ha i beredskap om det skulle fattas beslut om att vi inte längre får ta emot besökare på plats eller om folk efterfrågar det. Ljud och bildmässigt känns det helt ok men det är ju viktigt att ha tillgång till bra uppkoppling för att slippa avbrott.
Hej, vi är i uppstart av videosamtal med våra klienter, eftersom vår kommun har som policy att undvika fysiska möten. Är det någon som har erfarenheter av att ha parterapi via videolänk, och som kan dela med sig av positiva och/eller negativa erfarenheter, risker och möjligheter?
Vänligen
Görgen Olsson
Familjerådgivningen Hässleholm
Hej!
Vi i Jönköping träffar nu paren bara digitalt sedan ett par veckor och erfarenheterna är i stort sett goda. Det går ibland oväntat bra och det kan också upplevas som självklart och bra att vi inte möts även för klienterna. Men det är mer arbetsamt pga mer arbete innan med att förmedla information om samtalen och betalningen via Swish. Dessutom anspänning av oro för att tekniken skall fungera och man blir tröttare av att titta på en skärm. Så lite kortare möten försöker vi ha för att orka.
Och lite olika sätt att lösa det på , går det inte med det ena så går det med det andra. Vi kör Gnom vårt bokningssystem Kaddio eller via Teams eller på telefon.
Vänligen Elisabeth Staberg
Jönköping
Hej i Skövde arbetar vi sedan påsk framförallt med samtal via videolänks, Teams, eller telefonsamtal. Vår IT avdelning och ledningsgrupp har gjort bedömningen att det är säkert utifrån vår stränga sekretess om vi helt undviker chattfunktionen eller att dela dokument i programmet.
Vår erfarenhet är att samtalen blir ungefär som när man ses fysiskt. Många uttrycker att de uppskattar att få sitta hemma i en van miljö. Det underlättar även för dem som har lång resväg eller ett tight schema. Vi upplever inte att det gett oss merarbete då samtalen blir mer koncentrerade till tiden de bokat. I vanliga fall skall man ju ta emot i väntrummet, hänvisa till toaletter osv innan och efter samtalet. Ögon och huvud och kropp blir dock trötta av att jobba vid skärmen så rörelse mellan besöken blir viktigt. Tekniken fungerar i de flesta fall om besökarna har en bra uppkoppling. Våra uteblivanden har minskat drastiskt och även återbuden. Just nu är det dock mycket återbud pga ökad smitta i vårt område och många har barnen hemma från förskola och då blir det svårt att hålla samtalen hemifrån.
Hänvisar till en tidigare länk om samma tema som kan hittas tidigare i flödet (augusti 2020) där mer tips och erfarenheter kan inhämtas
Hej!
I Hudiksvall jobbar jag på med fysiska möten, avstånd, sprita/tvätta händer, symtomfria försöker att ha lite drag/cirkulation i rummet. Dock känns det sådär då vi i dagsläget är i sk “Hot Spot” läge i Hudiksvall. Upplever att många bokar av och tar mkt stort ansvar vilket är tacksamt. Ta hand om er!/Ulrica Frank Hudiksvall
Hej på er!
I Söderhamn har jag fram till den här veckan jobbat med fysiska träffar, strikta restriktioner dock, avstånd, sprita och tvätta händer innan besökarna tillträder samtalsrummet. Har den här veckan påbörjat enbart telefonsamtal i samråd med besökarna då jag tycker det viktigt att vi tillsammans provar på olika sätt om det är möjligt. Hittills har det fungerat ok, Det finns ju två sidor på ett mynt:)
Ta hand om er därute
Mvh. Carina Qvarnsved