Familjerådgivare Robert Helsing i Umeå har skickat in en fråga.
“Skulle gärna vilja få svar på om SMS-påminnelse till besöken är något som någon har erfarenhet av att nyttja? Hur gör Ni? Om det används, vilken teknikplattform nyttjas? Sekretess?”
Dela gärna med er av erfarenheter och tankar!
Kungsbacka använder inte automatiskt sms som påminnelse, vi gör det om klienten ber om det och då utifrån att de bett om det.
I Luleå har vi efterfrågat ett system som möjliggör automatiska SMS-påminnelser, men det har hittills inte gått att lösa. Vi tror att det skulle minska antalet sena avbokningar och uteblivna besök. När vi “manuellt” och av “särskilda skäl” har skickat påminnelser, så har det haft god effekt.
Hej!
Vi har också haft det på tal. Än så länge har vi fått veta att det kan gå om vi bokar alla besök via outlook kalendern, vilket vi inte kan hantera för tillfället. Vi ska höra oss för igen till IT för att undersöka möjligheten, det skulle ju vara bra. Vi skickar manuellt på begäran.
Hej i Skövde har vi e-bokning och där erbjuds besökarna att få påminnelse via sms 12 tim innan besöket. Två telefonnr kan anges och får då var sin påminnelse. För dem som bokar via telefon erbjuder vi inte detta utan bara via vår e-bokning
Vi har många gånger talat om hurivida vi ska ha sms-påminnelse. När ska den i så fall komma? I Stockholm lever vi med väldigt snäva ekonomiska ramar. Ska det vara ett skäl att påminna paren? Jag försöker att hela tiden påminna om att vi inte är en tandläkarmottagning och att vi måste fundera på de terapeutiska implikationerna en sms-påminnelse kan innebära. Vad ger det för signaler? Vem ska vara mest angelägen? Vilken information om parets samspel och förmågor förlorar vi?
Ja, men vi har många par med NPF:er, infogar någon. Ja, kanske behöver de individuella lösningar?