Anna Lindskog, ny familjerådgivare i Kungälv, har en fråga till oss andra:
Jag har en fråga gällande hur ansökningar tas emot på de olika familjerådgivningarna i landet. Sker det per post, telefon, e-mail eller direkt bokning på hemsida? Vilka risker respektive fördelar ser ni med olika förfaranden?
Kommentarer uppskattas, så dela gärna med er av tankar och erfarenheter!
Vägen till oss på Familjerådgivningen i Falkenberg går via telefon eller email.
Hej!
Här i Marks kommun tar jag emot alla ansökningar via telefon. Jag tycker det är bra då man får en bild av vad problematiken handlar om. Det som kan vara negativt är kanske att man pratar med en av parterna och får enbart den uppfattningen. Jag brukar dock säga till dem som ringer och bokar att jag önskar att vi uppdaterar det vi pratat om vid första mötet så att båda vet vad som sagts.
MVH Carina Friberg .
Åsa Tivemo, samordnare familjerådgivningen Skövde skriver:
I Skövde har vi två vägar in till att boka tid. Antingen via telefon och då tar vi endast kortfattade uppgifter från besökaren: namn, telefon, boendekommun och försöker ringa in att det handlar om rätt saker. Sedan i våras bokar vi endast fysiska besök i våra lokaler i undantagsfall (för att bidra till att minska smittrisk av Covid 19) så just nu frågar vi även efter en mailadress dit vi kan skicka länken till videolänksamtal (om de inte föredrar samtal per telefon).
Vi erbjuder även nybesök att boka via vår e-bokning. Då loggar de in med bank-id via vår hemsida, väljer tid och fyller i sina uppgifter. Just nu får de välja på telefon eller videolänksamtal. Vill de boka ett fysiskt besök måste de ringa mottagningen och då gör vi en prioritering och bedömning av de besöken.
Fördelarna med telefonbokning är väl att vi lättare kan ringa in att de ringer till rätt ställe att det tex inte skall vara ett samarbetssamtal eller egen samtalskontakt vid vc. Vår upplevelse är dock att de på de fyra år vi använt oss av e-bokning vid nybesök bara vid några få tillfällen har ”kommit fel”. Vi har ju oftast lättare att hjälpa dem att hitta en bra tid som passar då vi har tillgång till samtliga familjerådgivares almanacka med lediga tider
Det går ju inte att fånga upp och scanna för våld i nära relation via e-bokning. Det får man ta vid kommande samtal och det kan ju vara ett problem. Vi har dock inte den rutinen vid vår telefonkontakt heller att vi direkt frågar /scannar om ViNR utan det kommer vid senare tillfälle om man inte fångar upp det redan i telefonsamtalet utifrån vad den som bokar berättar.
Man kan även kontakta oss via e-tjänst där man bara uppger namn och telefonnr så ringer vi upp när vi har möjlighet.
Hos oss i Jönköping har vi många vägar . Antingen via telefon på telefontid eller digital tidsbokning ,både för nybesök och återbesök. Vi har väldigt goda erfarenheter av det digitala bokningssystemet och våra klienter är också mycket nöjda. Belastningen på telefontiden har minskat avsevärt. Och vårt arbete med att ringa upp alla som ringt och föreslå tider som sedan ändå inte passar har i stort försvunnit. Det blir färre klienter som uteblir, de har bokat om istället.
Men vi tror att det är viktigt att man också kan kontakta oss per telefon , att den möjligheten finns kvar. Man kan ibland sakna att man inte har haft en första kontakt i telefon innan besöket , men det kan man ju lätt åtgärda genom att ringa upp nybesöken själv innan besöket om man vill.